World Dredging Congress and Exhibition XX (WODCON XX) – The art of dredging

Beberapa hari yang lepas, saya ke Brussels, Belgium untuk menghadiri WODCON XX. Saya tidak hadiri kesemua event yang start dari hari Isnin sampai Jumaat sebab bayarannya yang terlalu mahal. Saya pergi hari Khamis dan Jumaat sahaja dan bayar ikut rate student.

Jauh London ke Belgium

Congress and exhibition ini diadakan setiap 3 kali setahun di satu lokasi di seluruh dunia dan ini kali pertama saya join. Dulu tahun 2006 ada saya pergi dredging exhibition macam ini di KL, tapi nama dia bukan WODCON, tak ingat sangat nama dia apa, tapi En.Eddy hantar saya dan Mazran pergi tengok exhibition sahaja. Masa itu, saya dapat bawa seorang orang putih yang berkahwin dengan orang Kelantan dan tinggal di Malaysia untuk datang berbincang di MMDC pasal ‘dredger’ dan masa dia datang, dia datang seminggu awal dan saya tiada dipejabat. Kebetulan masa itu saya pergi mendaftar untuk Master di UPM. Kelakar, nasib baik En.Eddy ada untnk berbincang.

Saya bertolak dari London hari Rabu tengahari. Kali ni saya punya budget sangat limited, so saya ambil Picadilly line dari/ke paddington ke/dari Heathrow dan bas and metro dari/ke airport dan hotel. Flight ambil masa sejam dari Heathrow Airport ke Brussels Airport. Di Belgium, masa adalah satu jam kedepan dari London.

Sampai di Brussels Airport pukul 3 lebih macam itu. Duk pusing2 di airport tu cari bus station, walhal duduk depan mata sahaja. Bila sudah nampak, masuk balik dalam airport, makan vegetarian panini dan minum air coke. Sudah makan, pergi print surat daripada Nick dan baru pergi cari bus.

Pemandangan di lapangan terbang

Tanya 2 orang driver bus, seorang kata kena ambil bus diline sebelah, tanya seorang lagi, dia tunjuk guna jari. Apa pulaklah dia nak beritahu saya guna sign language ni. Lepas itu dia tunjuk jam. Oo…lagi 6 minit bus number 359 akan sampailah. Mereka disini tak gunakan English sangat, mereka banyak gunakan bahasa Perancis dan Dutch with Flemish dialect (mereka guna bahasa German juga, tapi dalam public transport untuk terangkan sudah sampai station mana, mereka guna cuma 3 bahasa iaitu Dutch, French dan English).

Perjalanan dari lapangan kapal terbang ke hotel

Sudah sampai bus 359 6 minit kemudian, sayapun naik, rupanya yang bawa bus tu adalah driver bus tadi. Nasibbaik dia, sebab dia baik dan senyum sahaja dengan saya. Saya bayar 3 Euro untuk sampai ke Roodebeek, untuk sampai kesini ambil masa dalam 20-30 minit macam itulah. Sudah sampai disini, tukar naik Metro 2 (train) menghala ke Koning Boudewijn dan berhenti di Gare Centrale. Kena bayar dalam Euro 2.50 dan sampai lebih kurang 10-15 minit macam itu.

Gare Central

Sudah sampai di station Gare Centrale, keluar dari station saya terus duduk depan Brussel Cetraal nak tengok peta. Masa di airport tadi sempat singgah ambil map free dan bukalah semua peta itu. Confident je pergi tengok map Antwerp. Ambil masa 15 minit juga nak cari mana saya berada sekarang ini. Last2 tak jumpa (mmglah tak jumpa pasal salah map!) saya decide untuk cari info center. So, sayapun masuk ke Brussels Centre balik dan tanya info centre tu dimana hotel Royal Windsor Grand Place, diapun tunjuk dimana, tapi bukan tunjuk hotel, dia tunjuk tempat nama Grand Place (Grote Markt in Dutch). Grand Place ini adalah satu pusat pelancongan yang ada Town Hall, museums dan macam2lah dan ia adalah UNESCO world heritage site, sama macam Bath, Melaka dan Penang.

Grand Palace

Dok berlegar disitu, tak jumpa juga hotelnya, tapi terjumpa tourist info centre di Grand Place tu, saya masuk dan tanya barulah saya tahu yang map saya tengok tadi sudah salah, hahaha….dia suruh saya beli map daripada dia harga 0.50 Euro, sudah beli, baru dia tunjuk dimana hotel tu.

Under construction

Tapi sudah ada mappun, boleh sesat juga, bukan jauh sangatpun, 5 minit sahaja daripada info centre tu. Tanya kat sorang mamat br*t*n yg tengah melepak, dengan penuh gaya keberlagakan dia tu, dia pergi tunjuk arah yang saya datang tadi, saya tahu jalan itu salah, so saya taklah ikut. Ceh…ini akan jadi last timelah saya nak tanya org br*ti*h pasal arah jalan. Tapi Alhamdulillah, Allah swt tunjukkan hotel itu, dekat sahaja rupanya.

Sudah settled down, ingat nak pergi pusing-pusing di area dekat dengan hotel itu dan cari tempat conference besok, tapi rasa macam letih pulak, and decide melepak dalam bilik hotel dan prepare myself for a good day tomorrow with a nice lukewarm bath.

Bilik seorang

Saya terlupa lagi sekali untuk bawa adapter iron dan phone charger. Dalam bilik tu ada presser, so, saya decide nak pakai presser sahajalah. Sekali press ambil masa 45 minit. Lepas itu kedut tak hilang, sakit juga hati tengokkannya. Saya tidur pukul 2-3 pagi hanya nak press baju, macam2 kaedah saya cuba sudah, macam spray baju dengan air, baru press, tak jalan juga. Saya lembapkan towel and letak atas presser, baru letak baju, pun tak jalan juga. Akhirnya saya give up, terus pergi tido. Esok pukul 6 pagi bangun, call room service, minta hantar adapter. Dapat adapter yang dah terbuka dari casing dia, so saya ingat benda itu sudah digunakanlah dan tak perlu dibayar. Rupanya kena bayar juga, 10 Euro pula tu.

Esoknya sayapun pergi ke Square Brussels Meeting Centre, tempat WODCON XX diadakan. Sudah daftar semua, baru masuk Copper dan Silver Halls. Sudah habis semua presentations yang saya target nak tengok, sayapun pergi pusing2 exhibition sambil edar kertas tentang my future research. Masa di exhibition ni saya jumpa dengan seorang senior engineer daripada DHI yang buat web-based decision support tool utk company dia. Sempat borak2 sambil tengok mcmana dia run tool itu dalam website. Sayapun sempat bagi dia kertas menerangkan my ideas for future research. Macam ada potensi untuk buat collaboration bersama ini. Nanti saya usahakanlah, Insya-Allah.

Ketua DHI adalah leader CEDA dan masa saya jumpa senior engineer ni, diapun ada disitu, tapi masa tu saya tak perasan. Saya nampak senior engineer ni macam popular juga pasal ramai org kerumun dia. Mungkin pasal dia adalah anak didik leader ni tadi, tapi dia sangat merendah diri. Baguslah macam tu. Diapun ada hantar request untuk link di Linkedin, so mungkin diapun ada rasa nak buat collaboration juga. Diapun ada mentioned, why don’t you work with us, tapi tak boleh, saya sudah terikatkan.

Suasana persidangan

Lepas berbual sayapun ke Atomium. Masa di luar Square Brussel ni, saya didekati oleh seorang perempuan dengan name list. Entah apa tebiat saya haritu, baik hati sangat. Bukan apa, ingat dia nak nama sahaja utk petition for the benefits of poor kids, rupanya dia mahukan duit sekali. Sudah siap tulis nama, baru dia minta duit. Saya tanya boleh bagi 1 Euro tak, pasal saya student, tak berduit sangat. Dia kata cuma terima 5 Euro macam tu dan ke atas sahaja. Tapi cara dia minta itu – mula2 tulis nama kemudian baru cakap minta duit, saya sudah terasa lain macam juga. Tapi saya keluarkan juga beg duit (ini sangat bahaya! takut ada orang dapat tahu di mana saya simpan dompet atau terus snatch dompet tu, lain kali kena betul-betul pastikan tujuan nak keluarkan duit dan ada dalam plan baru boleh keluarkan), tapi saya bagi syiling. Dia ambil juga tapi buat muka lepas tu. Syiling tu bukan duit ke? Teruk betul. Tapi dalam hati, saya cakap padan muka dapat syiling sahaja! Tapi lain kali, saya perlu lebih berhati-hati. jangan buat sesuatu yang diluar dari plan. Jika ada orang approach, just politely say no.

Nak ke Atomium ni kena ambil metro no.1 and 6, mengikut kata si penjual tiket metro tu. Dari Gare Centrale, amik M1 berhenti di Beekkant, lepas tu tukar amik M6 ke Heizel. Tiket return 3.50 Euro.

Atomium ini adalah salah satu iconic building in Brussels dan dibina pada tahun 1958 (the engineer: André Waterkeyn, architects: André and Jean Polak). Tinggi dia adalah 102 m dan diameter bebola stainless steelnya adalah 18 m. Ia adalah replica of a unit cell of an iron crystal magnified to 165 billion times. Saya bayar 23.50 Euro utk combo ticket ke Atomium and Mini Europe. Atas Atomium ni dapatlah lihat Brussels from aerial view. For copyright reasons, gambar2 yang diambil disini tak boleh disiarkan, tapi saya letak poskad yang mereka sediakan untuk kenang-kenangan. Mini Europe pula ada macam2 mini iconic buildings untuk negara2 yang join European Union, siap dengan national anthems memasing. Tempat ini samalah macam Taman Tamadun Islam di Terengganu yang ada mini masjid dari seluruh dunia tu. Sudah pergi semua tempat ini, sayapun balik ke hotel untuk berehat dan bersedia untuk hari esoknya. Disini, pukul 9 malam macam itu masih terang lagi, sama mcm Londonlah.

Mini Eropah

Esoknya pukul 8.45am berkumpul di Glass Entrance of Square Brussels untuk technical visits. Kami dibahagi 3 yang pergi ke 3 sites yang berlainan. Masa tunggu bus inilah, saya ternampak group dari Malaysia. Hari pertama saya sampai, saya terserempak dengan seorang lelaki yang rupa melayu, saya angguk kepala dengan dia pasal tak sure Malaysian or not. Rupanya betullah dia Malaysian dari company Inai Kiara. Masa itupun representative dari Port Klangpun ada, Captain ini bagi name card pada saya dan saya janji akan hantar email kepada dia nanti. Kami berbual dalam 5 minit sebelum bertolak ke site masing2. Mereka ikut site tentang Locks, saya pula ke AMORAS, sebab info dari project ni mungkin berguna untuk my future research. Memang mengkagumkanlah apa yang saya dapat lihat disini dan sangat2 menarik.

Projek AMORAS ini ada 7 process. Process 1 dan 2 terletak dikawasan 4km jauh dari tempat pemprosesan 3-7, so kami tak pergi ke sana. Ini adalah ringkasan prosesnya yang diambil dari website AMORAS dan gambar yang saya ambil semasa technical visit.

AMORAS

1. Underwater cell
The maintenance dredging material from the harbour docks is stocked temporarily by the Antwerp Port Authority in an underwater cell (capacity 150,000 m³) to be created in the Canal Dock B1. A dredging unit pumps the dredged spoil to the shore for the treatment process to start. More or less heavily contaminated spoil is not stocked temporarily but pumped ashore directly using a barge unloading dredger.

2. Sand separation
The material pumped ashore is diverted to a sieving installation to remove all coarse elements. Depending on the environmental quality of the material and/or the detected sand fraction percentage, the decision is taken to de-sand the material in a sand separation plant.

3. Discharge line
Next, the material is pumped through a discharge pipeline to the treatment plant on the Bietenveld, 4 kms away.

Discharge pipeline

4. Consolidation ponds
On the Bietenveld site the material is deposited temporarily in 4 consolidation ponds, having a capacity of 120,000 m³ each. In the consolidation ponds, the process water required for sieving, de-sanding and pumping of the material is separated again. Less contaminated spoil is deposited in three consolidation ponds, whereas more contaminated material goes to the fourth pond.

An innovative dredging system with rotating gantry spanning the consolidation ponds allows fully automated steering of the process. The dredging gantry is equipped with two mobile dredge pumps that can move along the entire span and that are able to work independently from each other.

Consolidation pond

5. Dewatering plant using filter presses
In the dewatering hall the consolidated spoil is conditioned and dewatered to form a residue of filter cakes. A number of membrane chamber filter presses dewater the material, pressing the water through a filter cloth.

Filter presses

6. Water purification plant
The filter process water and other effluent water is gathered in the buffer pond for waste water and subsequently pumped to a water purification plant. There the particles in suspension are removed through a physico-chemical process. In a second step the organic material and nitrogen is removed by means of biological cleaning.

Water purification plant

7. Deposit site
The controlled deposit of the filter cakes is located on the site “Zandwinningsput”, situated between Hooge Maey, Indaver and the A12 motorway. On this site a stack of filter cakes, over 50 m high, can be deposited on top of an existing 10 m layer of medium consolidated silt that has been deposited there earlier.

Deposit site

Technical visit di AMORAS ini disertai oleh 19 orang peserta WODCON XX , termasuk saya. Ramai ‘dredging professionals’ yang saya jumpa disini, termasuk sorang Prof dari TUDelft yang saya berminat nak berjumpa dan berbual dengan dia. Saya lihat perilaku dan perbualan dia dari dekat dan dari jauh, tapi AS USUAL, bila jumpa orang2 macam ini saya jadi penyegan. Apa nak jadi sayapun tak tahula, tapi saya ada contact details masing2, so when I’ve gathered full strength and bravery, mungkin saya akan hantar email ke dia.

Saya dengar gaya perbualan dia dengan yang lain, dia cerita hidup dia 50% dredging, 50% fishing, ada balance. Dia banyak travel untuk fishing dan banyak pengetahuan tentang silt screen dan laboratory testing. Baguslah dia ni. Masa visit inipun dia yang banyak bertanya dan kadang2 menerangkan balik pada kami yang lain2 ini. Cara dia terangkan itu sangt jelas pasal dia lecturerkan. Nampak sangat dia tertarik utk mengetahui lebih lanjut tentang teknologi yang ada disitu. Baguslah dia ni.

Saya banyak berbual dgn seorang profesional engineer yg sedang buat PhD, dia berasal dari China tapi sudah berpindah dan bekerja di syarikat di Netherlands. Syarikat ini yang hantar dia buat PhD di TUDelft untuk buat kajian tentang technology rock cutting. Saya senang dengan dia pasal dia Asian, yang lain tu kurang sikit. Diapun jenis yang berani mengutarakan idea dia, dan bagi soalan2 yang bernas. Mcm Prof tadipun, cuma Prof ni bila ada org bertanya, bahasa badan dia macam menunjukkan yang dia tak suka, dan ada sekali dia patahkan soalan seorang daripada peserta dengan cakap macam ini, ‘why don’t we wait for the tour and discuss this during that time, isn’t that a very good idea?’ Tp come on, janganlah cakap macam itu, yang lainpun bayar jugakan, biarlah dia nak bertanyapun.

Sudah habis sahaja technical visit tu, sayapun balik ke hotel, tapi dalam perjalanan balik itu saya sesat lagi sekali. Sesat2pun taklah jauh, berhenti di satu kedai chocolatier ini dan beli belgian chocolates. Saya beli non-alcohol  and vegetarian punya white chocolate with almond dan truffles. Tapi, best lagi Mark and Spenser punya belgian truffles.

Sudah beli itu, sayapun balik ke hotel dan Alhamdulillah jumpa jalannya. Sudah sampai di lobby terserempak dengan group dari Malaysia tadi, sayapun borak2 sekejap dan sempat bagi kertas tentang my future research. Saya janji akan bagi email pada mereka once I’m back in London.

Esoknya pukul 10.30am saya bergerak balik ke airport naik metro. Tapi Metro ada engineering punya problem, so kena berhenti di Schuman dan kena naik bus no.2 untuk ke Roodebeek. Nasib baik kakak yang duduk depan saya dalam train beritahu, walau dalam bahasa dia, tapi saya faham yang dia kata train stop situ dan suruh naik bus. Tanya dekat officer metro ni, diapun tak tahu bahasa inggeris, tapi dia tunjuk arah dan tunjuk jari 2. Oh, agaknya dia suruh saya pergi arah itu dan naik bus no,2 kot. Sayapun try. Nasibbaik yang jaga bus stand tu boleh berbahasa inggeris, diapun suruh saya naik bus no.2 utk ke Roodebeek. Adalah dalam 15 minit macam itu baru sampai dengan tiket harga 2.50 Euro.

Sudah sampai di Roodebeek, sayapun naik bus 49 menuju ke airport. Tiket harga 3 Euro dan lalu jalan yang sama, so betullah itu bus yang sama masa datang kelmarin, walau number dia lain. Sebelum saya datang sini, sudah siap2 tulis atas kertas, bus dan train number berapa yang nak kena naik, tapi takut tersalah sahaja jadi kenalah confirmkan so kenalah bertanya.

Naik flight pkl 2.10pm, pilot dia perempuan, sangat tak selesa masa landing dan takut juga dibuatnya. Pilot baru mungkin. Nasib baik tak jadi apa2. Alhamdulillah, sampai di Heathrow pukul 3 lebih, ambil Picadilly line tapi ia berhenti tengah jalan pasal rosak, kenalah saya naik bus. Sudahlah station tiada lift, semua penumpang pakat naik tangga sambil heret beg berat. Saya bawa 2 beg galas, satu depan satu belakang, boleh patah bahu dibuatnya. Pukul 6pm baru sampai Paddington, terus beli ayam panggang yang dirindui semasa di Brussels. Atas usaha hendak berjimat, saya makan megi sahaja waktu malam dan pagi disana, lunch makan vegetarian sandwich masa conference dan site visit.

So, itu sahajalah perjalanan yang boleh dikatakan agak smooth and easy, walaupun ada hiccups sikit2, tapi still manageable. Rasa sgt bertuah pasal dapat buat networking disini, Alhamdulillah.’